دسته‌بندی نشده

تفاوت سوئیچ شبکه و هاب شبکه

سوئیچ شبکه و هاب شبکه

تفاوت سوئیچ شبکه و هاب شبکه یکی از مواردی می باشد که کسانی که حداقل آشنایی با شبکه و کامپیوتر دارند باید در مورد این دو سخت افزار آشنایی پیدا کنند.سوئیچ شبکه و هاب شبکه نسبت به کارکردشان جزء ابزار های شبکه محسوب می شوند. برای مشخص کردن تفاوت این دو ابزار تقریبا شبیه به هم، به توصیف این دو ابزار می پردازیم .

تفاوت سوئیچ شبکه و هاب شبکه

سوئیچ شبکه  

سوئیچ  Switch شبکه  قادر به  اتصال چندین رایانه در شبکه‌ی محلی را دارد. چیزی شبیه به هاب است . ولی با این تفاوت که پس از ارسال اطلاعات از طریق سوئیچ، یک جدول در آن به نام «Switch table» ایجاد می‌شود تا با استفاده از آن هر رایانه که به هر پورت متصل است را از طریق مک آدرس آن علامت گذاری کند. با استفاده از این سیستم، سوئیچ‌ها قادر هستند تا پس از عبور اولین داده از هر پورت، مک آدرس رایانه را شناسایی کرده و با علامت زدن آن‌ها، رایانه‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند.

سوئیچ شبکه  به عبارتی ابزاری پیشرفته ای است  که ورودی هایی بیشتر از Bridge دارد شاید بتوان گفت که پلی با امکانات بیشتر به طوری که ورودی های زیادی از ۴ پورت و ۸ و ۱۶ گرفته تا ۳۲ پورت و بالاتر …و بر عکس Bridge که دارای دو ورودی بود معمولا ،  و مثل Bridge که Mac Table را آماده می کرد کار می کند. سوئیچ از خصوصیت Full-Duplex بهره می برد به معنای ارسال و دریافت داده ها بین دو سیستم و یا بیشتر ، علاوه بر امنیت و سرعت و به کار بردن شبکه های پیش فرض VLANs است .

مزایای سوئیچ شبکه

سوئیچ  Switch در واقع توانایی ایجاد یک شبکه‌ی محلی را دارد. در گذشته هاب‌ها به دلیل ارزان بودن برای این کار پیشنهاد می‌شدند، ولی سوئیچ‌ها از جهات مختلفی از هاب‌ها برتر هستند. برای مثال سوئیچ‌ها ترافیک شبکه را کاهش داده، پهنای باند کمتری اشغال کرده و داده‌ها را نیز تنها به مقصد مورد نظر ارسال می‌کنند.

مثلا، کامپیوتر A می‌خواهد داده‌‌هایی را به کامپیوتر C ارسال کند. سوئیچ متوجه می‌شود که کامپیوتر A در پورت یک قرار دارد و  کامپیوتر C  نیز به پورت چهار وصل است. با دانستن این مساله، Switch قادر خواهد بود تا داده‌ها را به طور مستقیم بین آن‌ها جابه‌جا کند و داده‌هایی که از پورت یک وارد می‌شوند را به پورت چهار بفرستد. با انجام این کار، مصرف پهنای باند شبکه نسبت به هاب بسیار کاهش پیدا می‌کند.

سوئیچ‌ها در دو دسته‌ی مدیریت شده و مدیریت نشده عرضه می‌شوند. سوئیچ‌های مدیریت نشده مرسوم‌تر بوده و به شما این اجازه را می‌دهند که بدون نیاز به هیچ تنظیماتی آن‌ها را متصل کرده و استفاده کنید. سوئیچ‌های مدیریت شده به شما امکان مدیریت ترافیک و اولویت بندی آن را می‌دهند. برای مثال می‌توانید اولویت اسکایپ را بالاتر ببرید تا تماس‌های تصویری با کیفیت‌تری را تجربه کنید.

تفاوت سوئیچ شبکه و هاب شبکه

هاب شبکه

هاب شبکه HUB وظیفه‌ی اتصال چند رایانه را در شبکه‌ی محلی یا (LAN) دارد چیزی شبیه به سوئیچ  است. ولی با این تفاوت که تمام اطلاعاتی که به هاب ارسال می‌شوند، در بین تمام پورت‌ها و تمام دستگاه‌های متصل در شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند. هاب‌ها نمی‌توانند رایانه‌های متفاوت را شناسایی کنند، از همین رو است که اطلاعات را از یک پورت دریافت کرده و به تمام پورت‌های دیگر ارسال می‌کنند و برایشان فرقی ندارد که این اطلاعات در واقع برای کدام رایانه ارسال شده است.

با توجه به این مساله، حتی اگر بخواهید یک سری اطلاعات را به تنها یک رایانه‌ی دیگر ارسال کنید و پنج رایانه در شبکه‌ی خود داشته باشید، چهار رایانه به صورت اضافی این اطلاعات را دریافت خواهند کرد.

هاب شبکه چیزی شبیه به سوئیچ شبکه است که برای ارتباط بین سیستم ها با یکدیگر استفاده می شود مثل چیزی که برای تقسیم برق در خانه به کار می رود ابزاری است که دارای تعدادی ورودی Interfaces میباشد که معمولا ۴ پورت یا ۸ و یا ۱۶ یا ۲۴ و یا ۳۲ پورت هستند و در هر پورت سیستم به داخل شبکه متصل می شود و زمانی که داده ها از سیستم ارسال می شوند مثلا به تعدادی از سیستم های داخل شبکه ، این داده ها را از پورت دریافت می کند.

زمانی که اطلاعات را به آدرس Broadcast می فرستید یعنی وقتی می خواهید به تمام سیستم های دیگر شبکه این اطلاعات را ارسال کنید مشکلی مختص به هاب پیدا نمی شود برای اینکه اطلاعات ابتداء از سیستم شما به هاب می رود سپس هاب این داده ها را به سایر سیستم ها ارسال می کند به غیر از سیستم شما ، حالا اگر بخواهید آن داده ها را به آدرس Unicast ارسال کنید یعنی قصد دارید تنها به یک سیستم فرستاده شود ،

هاب اطلاعات را دریافت می کند و به همه ی سیستم ها می فرستد به غیر از سیستم شما سپس سیستم ها به جستجو این اطلاعات می پردازند بار دیگر به هاب برمی گردانند چون تنها یک سیستم مورد نظر بوده و همان سیستم فقط اطلاعات را می گیرد.البته پس از تولید سوئیچ های شبکه دیگر ، از هاب استفاده نمیگردد و این دسته از محصولات توقف تولید شده است.

مزایای هاب شبکه

این دستگاه در بیشتر شرایط کاربردی ندارد، زیرا از آنجا که تمام داده‌ها به تمام دستگاه‌ها ارسال می‌شود، نه تنها مسائل امنیتی زیادی به وجود می‌آورد، بلکه پهنای باند شما را نیز اشغال می‌کند. فرض کنید که می‌خواهید یک سند را برای مدیر خود چاپ کنید، ولی به جای آن اشتباهی یک نسخه از آن را برای تمام کارمندان شرکت چاپ کرده‌اید. استفاده از هاب نیز چنین حالتی را ایجاد می‌کند.

با این که این دستگاه مشکلات امنیتی زیادی دارد، ولی اگر بخواهید مدیریت کاملی بر روی شبکه داشته باشید و بدانید چه شخصی بیشترین استفاده را از حجم اینترنت شما دارد، هاب می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار مناسب باشد. از آنجایی که هاب‌ها با سوئیچ‌ها جایگزین شده‌اند، معمولا دیگر هاب به معنای «هاب» در جایی پیدا نمی‌شود و بیشتر آن‌ها با دستگاه‌های دیگری ترکیب شده‌اند.

به طور خلاصه در مورد سوئیچ شبکه و هاب شبکه  باید گفت  سوئیچ های شبکه ای به لحاظ ظاهری شبیه به هاب شبکه هستند؛ اما بر خلاف هاب ها، سوئیچ ها قادر به بازرسی ِ پیغام های دریافتی و هدایت آنها به سمت پورت ارتباطاتی ویژه می باشند توجه داشته باشید که به امکان بازرسی پیغام های دریافتی و سپس هدایت آنها، در اصطلاح packet switching گفته می شود.

به عبارت بهتر، سوئیچ ها منبع و آدرس مقصد هر کدام از بسته های داده ای را مشخص کرده و سپس داده های مربوطه را تنها صرفاً به مقاصد بخصوصی ـ با هدف حفظ پهنای باند شبکه ارسال می نمایند. پس می توان گفت که سوئیچ ها از کارآمدی عملکردی بالاتری نسبت به هاب برخوردار هستند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *